Ewangelizacja wizualna

  • jestem_katolikiem12.jpg
  • kwiecien_jp2c.jpg
  • maj2015pl.png
  • Nadchodzi.jpg
  • nie_zyje_sie.jpg
  • nr1.jpg
  • Obrazek4.jpg
  • pol.png
  • pol_0215.png
  • WersjaPL.png
  • Wrzesien2014PL.png
  • wzory2.jpg

Reklamy zewnętrzne (bilbordy) funkcjonują  w polskiej przestrzeni publicznej już  od ponad 20 lat i oprócz prasy, radia, telewizji czy internetu są zaliczane do podstawowych nośników reklamowo-informacyjnych w branży medialnej.

Reklamy zewnętrzne na stałe wpisały się już w polską przestrzeń publiczną pomimo często krytycznych opinii na temat zamieszczanych na nich treściach oraz zbyt żywiołowego instalowania ich w  przestrzeni architektonicznej. Projekt zakłada poszerzenie treści reklamy zewnętrznej w Polsce o możliwość zamieszczania w przestrzeni publicznej treści pozytywnych zwłaszcza  o tematyce religijnej, społecznej i patriotycznej.

Realizacja tego projektu jest obecnie praktycznie bardzo utrudniona, ponieważ na istniejących tablicach reklamy zewnętrznej są zamieszczania  głównie  reklamy komercyjne, które treści o tematyce religijnej, społecznej i patriotycznej spychają na margines.

W związku z tym, w projekcie założono utworzenie nowej odrębnej sieci tablic reklamowych zainstalowanych w „bezpiecznych”, bo wyodrębnionych, przestrzeniach publicznych jakim są w Polsce tereny parafii Kościoła Rzymsko-Katolickiego oraz tereny szkół, szpitali, placówek opiekuńczo-wychowawczych czy wyodrębnione siedziby urzędów państwowych czy samorządowych.

Tworzenie takiej sieci tablic społeczno-informacyjnych  w celu zamieszczania na nich treści religijnych  w przestrzeni  publicznej  z powodzeniem  od ponad trzech lat realizuje Fundacja "Vide et Crede" ("Zobacz i Uwierz").

Na tak tworzącej się nowej sieci tablic społeczno-informacyjnych skutecznie i bez przeszkód zamieszczamy w polskiej przestrzeni publicznej bilbordy o treściach pozytywnych w tematach religijnych, społecznych i patriotycznych. Jest to obecnie bardzo ważne, kiedy pozostałe media często wypaczają prawdę o fundamentach naszej państwowości, chrześcijaństwie czy prawdzie historycznej.

W  przekazie publicznym  „obraz” pełni  dominującą rolę, a bilbord uliczny jest niczym innym jak „internetowym memem na ulicy”, z tą jednak różnicą iż dociera do ogółu społeczeństwa, gdyż nie wymaga jakiejkolwiek akcji od widza, nie trzeba niczego klikać, otwierać, wybierać czy kupować. Taki obraz dociera do wszystkich...

Pochwała bilbordów
(tekst powstał dzięki inspiracji naszych projektów bilbordowych)

Po stworzeniu świata i ludzi Księga Rodzaju wyraźnie podkreśla:
„A Bóg widział, że wszystko co uczynił było bardzo dobre” [Rdz 1,31].
I dlatego Księga Mądrości formułuje zasadę: „Z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez podobieństwo ich Stwórcę” [Mdr 13,5].
I dlatego też Mądrość Syracha zachęca: „Patrz na tęczę i wychwalaj Tego, kto ją uczynił” [Syr 43,11].
Żeby to wszystko było możliwe, żeby człowiek zagoniony życiem potrafił patrząc na tęczę wychwalać „Tego, kto ją uczynił” - drugi człowiek, jego bliźni może mu w tym pomóc.
I właśnie – pomaga mu w różny sposób, pomaga mu także poprzez zwrócenie jego uwagi, a konkretnie jego spojrzenia, na wielkie obrazy o treści religijnej, rozwieszane w eksponowanych miejscach, zwane bilbordami.
Jeżeli zawsze był istotą patrzącą, to w ostatnich czasach stał się w sposób szczególny taką istotą, czego – między innymi – dowodem jest zalew reklam o bardzo różnej treści.
Tym bardziej zatem są potrzebne bilbordy, mające u swoich podstaw miłość Boga i miłość człowieka.
Tym bardziej, że Andre Malraux w swoich „Antypamiętnikach” pisał: „Tylko miłość przywraca wzrok ślepym”.

ks. prof. Roman E. Rogowski